Opublikowano

Jak pielęgnować i czyścić baterie w kolorze chromu i złotym?

Tylko regularne czyszczenie baterii pozwala zachować jej walory estetyczne i funkcjonalne na długi czas. Dzięki systematycznemu czyszczeniu unikamy trwałych zabrudzeń, które później do wyczyszczenia wymagają użycia mocnych chemikaliów (a to zazwyczaj wiąże się z uszkodzeniem powłoki baterii).

Baterii absolutnie nie należy czyścić środkami, które zawierają składniki ścierne, kwasy, rozpuszczalniki lub chlor. Wybierając więc środek do czyszczenia bardzo ważną rzeczą jest zapoznanie się z jego składem.

Do czyszczenia baterii należy używać wyłącznie miękkiej ściereczki, aby jej nie porysować. Zanieczyszczenia z baterii pokrytych chromem najlepiej usuwać bardzo łagodnymi środkami, jak np. płyn do mycia naczyń, po czym obficie je spłukać czystą, letnią wodą i wytrzeć do sucha aby nie powstały zacieki. Powierzchnie złote należy czyścić za pomocą wody oraz bardzo delikatnej ściereczki bądź irchy.

Aby bateria służyła jak najdłużej nie można zapomnieć również o jej wewnętrznych elementach. Głowice, regulatory ceramiczne, przełączniki natrysku, mocowania wylewek itp. zaleca się konserwować dedykowanym do tego smarem silikonowo-teflonowym, posiadającym atest uprawniający do kontaktu z wodą pitną. Jest to bardzo ważne przy użytkowaniu baterii kuchennych. Taki zabieg w zależności od intensywności użytkowania zalecamy wykonywać raz na rok.

Jeśli bateria nie ma zostać zainstalowana od razu, tylko za np. kilka miesięcy – zaleca się jej przechowywanie z otwartym zaworem. Ma to na celu uniknięcie sklejenia okładzin głowicy i niemożność otwarcia zaworu.

Istotnym elementem, którego nie należy pomijać podczas czyszczenia jest napowietrzacz, czyli perlator. Zalecamy czyścić perlator raz w miesiącu. Aby konserwacja przebiegła właściwie należy wykręcić perlator z wylewki, wypłukać sitko pod bieżącą wodą, a następnie wkręcić napowietrzacz na swoje miejsce. Jeśli perlator jest zakamieniały należy jego sitko (tylko sitko, bez elementów chromowanych lub złotych) wymoczyć w roztworze octu z wodą lub jeśli to nie skutkuje, wymienić na nowe. Korzystanie z baterii z zatkanym napowietrzaczem może skutkować uszkodzeniem uszczelnień wylewki lub w skrajnych przypadkach awarią głowicy.